Content markiert is hot

Hoe belangrijk is content marketing?

Ondernemers zien tegenwoordig steeds meer in dat je klanten moeilijk kunt binden of naar je toe kan trekken wanneer je gebruikt maakt van maar één communicatiekanaal. Om deze reden worden effectieve content marketing strategieën steeds belangrijker. Content marketing houdt in dat je je kennis met je doelgroep deelt en is het niet een standaard verkoopverhaal. Hierbij dient rekening gehouden te worden met wat je doelgroep interessant en leerzaam vindt.

Wie is je doelgroep?

Je doelgroep bepalen en leren kennen is erg belangrijk. Dit is zeker het geval wanneer je bedrijf is gericht op een lokaal gebied. Het is dan aan te raden specifieker te adverteren zodat je juist die mensen uit die omgeving aanspreekt. Content marketing staat voor het contact en de interactie met mensen en niet voor het praten tegen mensen. Je kunt erachter komen waar je doelgroep behoefte aan heeft door vragen te stellen, zodat je in kan spelen op de feedback van de klant. Hierdoor kun je jouw dienst of product beter afstemmen op de behoefte van jouw doelgroep.

Content marketing en vindbaar via zoekmachines

Tegenwoordig zoekt bijna iedereen via internet naar informatie wanneer ze meer willen weten over een product of dienst. Wanneer je video’s opneemt of blogs schrijft met de juiste tags, zorgt dit ervoor dat je eenvoudig gevonden wordt. Als je weet waar je doelgroep behoefte aan heeft en waar naar gezocht wordt, ben je zichtbaar voor hen op het juiste moment en via het beste kanaal. 

Bestaande en nieuwe klanten

Content marketing inzetten is een goede strategie om binding te houden met je bestaande klanten. Door regelmatig content te plaatsen zullen ze blijven terugkomen en kunnen ze direct geïnformeerd worden over de ontwikkelingen van nieuwe producten of diensten. Daarnaast kun je dankzij content marketing ook makkelijk nieuwe klanten naar je toetrekken. Wanneer nieuwe klanten je content vinden, weten zij dat er meer gedaan wordt dan alleen verkopen en dit wordt door velen als een meerwaarde gezien.

Autoriteit en reputatie

Dit is zowel van belang voor bestaande als voor nieuwe klanten. Wanneer je bijvoorbeeld in je lokale omgeving bekend staat als expert op jouw vakgebied, dan wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen dit weten. Hiervoor kun je regelmatig nieuwe en relevante content via verschillende verhalen verspreiden. Dit draagt bij aan een positieve reputatie en straalt autoriteit uit bij bestaande klanten, potentiële klanten, werknemers en leveranciers. Content marketing helpt je om je positieve reputatie steeds bekender te laten worden bij je doelgroep.